Hvad er rygsmerter?

Rygsmerter betegnes som en folkesygdom. Det vil sige, at langt de fleste af os oplever rygsmerter i løbet af et liv. Rygsmerterne kan være akutte eller kroniske, milde eller svært hæmmende.

Når smerterne er akutte varer de typisk mindre end seks uger og er forholdsvis fredelige. Typisk skyldes smerterne lændehold, hold i ryggen eller en forstrækning i ryggen. Andre rygsmerter kan skyldes isakiassmerter eller en diskusprolaps.

På smerteklinikker.dk tilbyder vi en hurtig, effektiv og smertefri behandling af rygsmerter – uanset om det er akutte eller kroniske rygsmerter. Book her eller kontakt os på telefon 61 50 90 02 eller skriv til kontakt@smerteklinikker.dk

Tegn på rygsmerter

●      Smerter i ryggen

●      Smerter i lænden

●      Smerter med udstråling til et ben/benene

Tegn på at du har mere alvorlige rygsmerter

●      Stærke smerter der ikke forsvinder ved brug af smertestillende piller

●      Nedsat muskelkraft i benene

●      Vandladningsproblemer eller følelsesløshed i området omkring skridtet

Ryggen er i sig selv utroligt stærkt bygget og rygsøjlen har 24 ryghvirvler, der hver især er med til at beskytte nervetrådene i rygsøjlen og holde os oprejst.

Mellem alle hvirvlerne er der sideled og skiver (diskus), der fungerer som små bløde stødpuder.

Rygsmerter kan skyldes mange ting, men oftest skyldes det overbelastning, dårlig fysisk form, slidgigt eller arveligheder.

Hekseskud eller lumbargo er en typisk lidelse og går over af sig selv – gerne suppleret med træning og fysiske aktiviteter. Smerterne kan dog være temmelig generende.

Slidgigt kan give gener, der kommer og går gennem livet.

80-90 procent af alle rygsmerter skyldes hold i ryggen/hekseskud og her kan træning gøre en stor forskel. Når man holder sig fysisk aktiv i hverdagen med systematisk træning, styrkes de store muskelgrupper omkring ryggen. Med vedholdene træning reduceres rygsmerterne ofte markant.

Det hjælper ofte ikke at ligge ned, da det ikke er helende.

Ved vedvarende stærke smerter bør man opsøge sin læge.