Effektiv behandling af diskusprolaps

Vi tilbyder en effektiv, smertefri og hurtig behandling af diskusprolaps – uanset om du har akutte eller kroniske smerter.

Stærke smerter, trykken på nerver og følelsesløshed. En diskusprolaps kan være smertefuld og langvarig. I sjældne tilfælde fører det til operation. Hyppigst finder man diskusprolaps i lænden eller i nakken.

Tegn på at du har en diskusprolaps i lænden

● Smerter i lænden

● Udstrålende smerter i benene/det ene ben

● Nedsat kraft i benene

● Vandladningsproblemer og i sjældne tilfælde problemer med seksualfunktion (søg læge med det samme)

Tegn på at du har en diskusprolaps i nakken

● Smerter i nakken

● Smerter ud i en arm

● Følelsesløshed eller kraftnedsættelse i en skulder eller arm

● Eventuelt stærk hovedpine

På Smerteklinikker.dk benytter vi Muskel- og Smerteterapi (MST), som kombinerer flere forskellige behandlingsmetoder. Behandlingsformen og forløbet bliver personligt udviklet i forhold til dit aktuelle smerte niveau og behov for behandling.

Rygsøjlen består af 24 ryghvirvler, der hver især er med til at beskytte nervetrådene og rygmarven i rygsøjlen og holde os oprejst. Det er gennem rygmarven og nerverne at hele kroppen får signaler om bevægelser og førlighed generelt.

Mellem alle hvirvlerne i rygsøjlen er der sideled og skiver (diskus), der fungerer som små bløde stødpuder. Hvis disse skiver bliver beskadiget eller slidte, kan de sprække og deres indhold af gelélignende masse kan flyde ud og trykke på nervegrenene. Heraf navnet diskusprolaps.

Man kan blandt andet få diskusprolaps ved tungt arbejde der belaster ryggen, ved medfødte forandringer i rygsøjlen eller ved rotation af kroppen.

Langt de fleste der får en diskusprolaps får det bedre af sig selv. Dog er der en række ting, man kan gøre for at hjælpe processen godt på vej og passe på sig selv.

● Træning udført af en professionel sundhedsfaglig person

● Undgå tung belastning af ryggen

● Undgå ensformigt arbejde