Hvad er nakkesmerter?

Smerter i øvre del af ryggen, nakkeområdet og skulderne. Smerterne kan både have karakter af forbigående smerter, smerter der stråler ned i arm og hånd eller smerter der skyldes piskesmæld.

Smerter i nakke og skulderområdet er meget normale og er ofte forbigående.

Tegn på at du har nakkesmerter

●      Brændende smerte der breder sig over skulderbladene

●      Smerterne kan give hovedpine

●      Udstrålende smerter ned i arme og hænder

●      Stivhed og ømhed i nakken

Nakken består af syv nakkehvirvler med diskus (skiver) imellem. I området er der mange led, muskler og nerver og nakkesmerter skyldes ofte belastninger eller spændinger i området.

De typiske årsager er manglende bevægelighed i leddene, piskesmæld, diskusprolaps i halshvirvlerne eller slidgigt.

Manglende bevægelighed kan forårsage en brændende smerte i nakke-området og kan give diffus hovedpine.

Piskesmæld skyldes typisk bil-ulykker, hvor man bliver påkørt bagfra. Smerterne kan være langvarige og forbundet med stivhed i nakken og hovedpine.

Diskusprolaps skyldes at en diskus sidder og trykker på nerverødderne. Herefter kan der komme udstrålende smerter ud i arme og hænder og følelsesløshed.

Slidgigt er hyppig hos den lidt ældre generation. Tilstanden giver nedsat bevægelighed i nakken, stivhed og smerterne kan stråle ud over skuldrene ned i det øverste af armene.

Sidder du i en dårlig arbejdsstilling? Holder du hovedet forkert, når du tjekker din telefon? Spænder du tit i skuldrene og nakken?

Ofte kan man selv gøre meget for at afhjælpe nakkesmerter. Og typisk gennem små ændringer i hverdagen. Træning og aktivitet er essentiel for at passe på nakken.