Effektiv og hurtig behandling af fibersprængning

Vi tilbyder en effektiv, smertefri og hurtig behandling af fibersprængning – uanset om du har akutte eller kroniske smerter.

En fibersprængning er en pludselig voldsom smerte. Ofte i låret eller benet.  Smerten skyldes at en fiber inde i en muskel bliver revet over eller sprænges. Ofte hører man, at en fibersprængning føles som en elastik der sprænger.

Tegn på at du har fibersprængning

●      En pludselig skarp og ubehagelig smerte i en muskel

●      Ofte kan man ikke fortsætte sin aktivitet, fordi man mister kraften i musklen.

●      Man kan måske mærke en lille fordybning ved området

●      Området kan hæve og være ømt

En muskel består af en række store og små fibre, der potentielt kan gå i stykker, hvis presset på musklen bliver for stor.

Ofte får man en fibersprængning, hvis man udøver en række udfordrende bevægelser/kondition uden at have varmet musklen ordentligt op forinden.

Ved en overfladisk fibersprængning kan man godt bruge musklen bagefter, selvom den gør ondt. Hvis det er en overrivning, kan man ikke bruge musklen bagefter og der kan komme hævelse og misfarvninger omkring stedet, der skyldes små blødninger.

En fibersprængning tager tid. Nogle gange op til mange uger. Derfor er det vigtigt at gå langsomt frem og ikke udføre nogen bevægelser, der er smertefulde eller overbelaster området.

Is er godt til lindring af smerterne. Især det første døgn er det vigtigt, at holde området afkølet. Det vigtigste er dog hvile og ro. Især hvis det er en overrivning.

En komprimerende bandage kan også hjælpe.

Gå til lægen hvis smerten er vedvarende eller hvis du gentagne gange får fibersprængninger.