Hvad er laserterapi?

Medicinsk laserterapi benyttes til hurtigt og effektivt at mindske smerteniveauet. I behandlingen med laserterapi fokuserer vi på at lægge dine smerter ned, så det bliver muligt at behandle musklerne og få fat i kernen af skaden og dermed smertens udgangspunkt.

Laserterapi er en smertefri behandlingsform, uden bivirkninger, som har en både anti-inflammatorisk og smertelindrende effekt.

Det er lyset fra laseren som stimulerer blodcirkulationen og dæmper inflammationen. Kroppens celler omkring skaden – der allerede er i gang med en reparationsproces – får via laserens lys tilført energi, som styrker og accelerer kroppens naturlige reparations- og helingsproces.

Laserterapi virker:

● Anti-inflammatorisk / betændelseshæmmende

● Smertelindrende

● Mindsker ødemer / hævelser

På Smerteklinikker.dk arbejder Muskel- og Smerteterapeuten med en eller flere typer af lasere. Behandlingen er afhængig af skaden og smerternes omfang. F.eks. om skaden/smerterne er kroniske eller kortvarige;

En håndholdt laser, som bevæges i et roligt tempo på huden eller holdes på relevante trigger punkter

En stationær laser, hvor laserens lys behandler et større område omkring skaden

Laserens lys stimulerer blodcirkulationen og dæmper inflammation. Kroppens celler omkring skaden – der allerede er i gang med en reparationsproces – får via laserens lys tilført energi, som styrker og accelererer kroppens naturlige reparations- og helingsproces.

6-24 timer efter behandlingen kan smerterne blusse kortvarigt op, det er normalt og er en del af reparationsprocessen.

Laserterapi har 3 primære behandlingseffekter:

Smertedæmpende effekt

Anti-inflammatorisk effekt

Mindsker ødemer / hævelser

Populært sagt accelererer laserterapien kroppens naturlige helingsprocess. Lyset fra laseren påvirker bl.a. de celler i det skadede område, som styrer betændelsen, så hævelse, rødme og ømhed mindskes.

Laserterapien kan således styrke immunforsvaret, optimere cellefunktioner i de skadede områder og hermed støtte kroppens evne til hurtigere at hele ved skader.

Inden for EU er laserterapi godkendt som medicinsk behandlingsmetode til smerte- og helingsbehandling og laserudstyr med CE-mærket er godkendt som medicinsk behandlingsudstyr.

Laserterapi har igennem de sidste 30 år været benyttet som medicinsk behandlingsmetode til smerte- og helingsbehandling i mange europæiske lande. F.eks. i Norge har sundhedsmyndighederne godkendt laserterapi som en tilskudsberettiget behandlingsform.

På Smerteklinikker.dk arbejder vi med den nyeste, mest innovative teknologi inden for klasse IV laserterapi ”MLS® Laser Therapy”, som er godkendt af EU som medicinsk behandlingsudstyr samt patenteret i USA (UNITED STATES PATENT No.: US 8,251,982 B2) og godkendt af U.S. Food and Drug administration (FDA).

Laserterapi er en smertefri behandlingsmetode, hvor der lyses på skaden eller området, hvor smerterne kommer fra. Ca. 6-24 timer efter behandlingen kan smerterne måske blusse kortvarigt op, det er normalt og en del af reparationsprocessen.  Når der behandles med laserterapi skal både behandler og kunde have sikkerhedbriller på.

Vi behandler ikke med Laserterapi, hvis du har cancer, har en pacemaker eller er gravid. Husk altid at fortælle din behandler, hvis du har andre sygdomme eller skader.

Uanset hvor langt man er i et behandlingsforløb, skal man altid selv være opmærksom ved akutte eller vedvarende stærke smerter og opsøge sin læge.

Bestil behandling af nakkesmerter